måndag 3 mars 2008

Switch day - aka. nailing the Clew-first Punetas and Funnels

Okej, håll i hatten (varning för olämplig mängd utropstecken)… Idag trodde jag faktiskt att jag skojade själv, när jag kom upp ur vattnet i totalt bäckmörker och hade lyckats sätta både Clew-first Puneta och Funnel. Så var ändå fallet. Läs vidare och se själva.

På morgonen åkte jag ner till stranden med Normen Gunslein och hans flickvän, som anlände igår och bor på samma ställe som mig. Sjukt bra att slippa cykla! Jag åt sedan frukost på Jibecity, vilket garanterat ska göras om!

Innan seglingen tog jag hand om min fena – som fått ett riktigt hack i sig dagen innan – och kapade den en bit. Tidigare var den 16 cm lång, men nu enbart 13, vilket är riktigt jävla kort. Jag var faktiskt lite orolig att det inte skulle gå att segla med den, trots att den blev väldigt fin, med hjälp av de grymma verktygen jag fick låna av klubben.

Dagen började såklart med flakaladd, med en eller två Clew-first spock 540s emellan. Jag tröttnade dock, både med tanke på gårdagens strapatser och den enformiga seglingen. Jag begav mig istället mot Mangrove forest – home of the alien fish – för att ta en switch day. Det var grymmedrag i 4.7, och jag körde ett par träningsåk innan jag kom in i stroppbytet. Därefter laddade jag Clew-first Puneta, vilket var rena drömmen med min helt sanslösa customfena. Efter fyra försök fattade jag hur det skulle gå till, vilket resulterade i att jag lyckades sätta Clew-first Puneta!!! Man behöver bara göra ett litet hopp (det räcker att lyfta fenan) för att sedan kicka ut bakbenet för att slidea in i sista 360n. Jag lyckades sätta en till med ganska fin slide innan det var dags för lunch.

Den sista sessionen hade inte lika mycket vind, men jag körde ändå 4.7, vilket krävde en hel del pumpning. Jag ska gå direkt till det viktiga, jag satte två Funnels!!! Sjukt skönt!!! Det bara lossnar helt nu, med nya trick varje dag. Jag hade fin fart genom segelducken och slideade lätt runt för att sedan bli helt överlycklig. Två nya trick på en dag, och båda i switch! Åjåjåj! Min fena rockar verkligen hårt, det är så skönt när den släpper och låter en glida runt i tricket.

Dagen avslutades med middag på flygplatsens restaurang – vilken pizza! Tack för en sjukt go dag!

Inga kommentarer: